Kawa a otyłość brzuszna – jakie są zależności?

Ciężko wyobrazić sobie poranek bez kawy, która dodaje energii do działania. Napój ten opóźnia proces starzenia się organizmu, a dodatkowo zmniejsza ryzyko cukrzycy typu 2, nowotworów, chorób układu krążenia i schorzeń neurodegeneracyjnych. Pamiętaj jednak, żeby pić kawę z umiarem. Sprawdź, czy wspiera też redukcję masy ciała!

sKawa a otyłość brzuszna – jakie są zależności?

Dlaczego warto pić kawę?

Kawa zawiera nie tylko kofeinę, słynącą z właściwości antyoksydacyjnych. Oprócz tego znajdziesz w niej: 

Prozdrowotne właściwości kawy zależą od sposobu jej przygotowania, rodzaju ziaren, ich obróbki oraz temperatury wody. Aby zmaksymalizować korzyści, wybieraj kawę od sprawdzonych producentów oraz przygotowuj ją w odpowiedni sposób.

Kawa a otyłość brzuszna

Kawa może sprzyjać redukcji masy ciała pod warunkiem, że spożywasz ją z umiarem i nie dodajesz substancji słodzących i mleka. Dopuszczalna dzienna dawka kofeiny wynosi 400 mg, co oznacza, że można pić nie więcej niż 3-4 filiżanki dziennie. Kofeina ma właściwości sycące, co pomaga zmniejszyć apetyt, a jednocześnie pobudza metabolizm. Wspomniana substancja poprawia trawienie i pobudza perystaltykę jelit, tym samym zapobiega zaparciom. 

Jedna filiżanka czarnej kawy ma tylko dwie kalorie, dlatego możesz ją pić, będąc na diecie redukcyjnej. Zrezygnuj jednak z cukru, śmietanki, syropów smakowych i mleka, ponieważ wpływają one znacznie na kaloryczność napoju. Z tego samego powodu nie należy wtedy sięgać po ciastko, pączka czy cukierki do „kawy”. 

Słodki napój kawowy może mieć podobną liczbę kalorii co lekka kolacja czy drugie śniadanie. Jeśli dodatkowo nie przestrzegasz zdrowej diety i prowadzisz siedzący tryb życia, doprowadzisz do odkładania się tkanki tłuszczowej w okolicy talii. W konsekwencji narażasz się na rozwój otyłości brzusznej.

Warto wiedzieć: Jak mówić o chorobie otyłościowej?

Kiedy najlepiej pić kawę?

Filiżankę kawy możesz pić przed obiadem lub przekąską. Jeśli chcesz, spożyj ją przed treningiem, aby zwiększyć swoją energię i osiągnąć lepsze wyniki. Kofeina przyspiesza krążenie krwi, zwiększa siłę i wytrzymałość, a nawet zmniejsza postrzeganie intensywności treningu. Oczywiście pamiętaj o piciu wody w czasie aktywności fizycznej. A jeśli ćwiczysz dłużej niż 60 minut, sięgnij po elektrolity. 

Jak pokonać objadanie się? Możesz pić kawę od 30 minut do czterech godzin przed posiłkiem. W ten sposób łatwiej ograniczysz wielkość porcji. Jeśli chcesz dodać słodyczy do kawy, możesz użyć substytutów cukru, takich jak stewia, erytrytol, maltitol lub ksylitol. Możesz też stopniowo ograniczać cukier, dzięki czemu łatwiej przyzwyczaisz się do gorzkiego smaku. Nie pij kawy na czczo, ponieważ może to prowadzić do niestrawności, zgagi, nudności i wzdęć. Regularne picie kawy na czczo może również prowadzić do zespołu jelita drażliwego. Zaleca się także, aby nie pić kawy przynajmniej 6-7 godzin przed snem, ponieważ może to wpłynąć na jakość snu. 

Przeczytaj także: Jak wygląda leczenie otyłości?

Jak rozpoznać otyłość brzuszną?

Aby określić rodzaj otyłości, sprawdź wskaźnik WHR (z ang. Waist to Hip Ratio), czyli stosunek obwodu talii do obwodu bioder. Otyłość brzuszną (inaczej otyłość centralną, trzewną, typu jabłko lub wisceralną) stwierdza się, gdy wskaźnik wynosi przynajmniej 0,8 u kobiet, a minimum 0,9 u mężczyzn. W tym przypadku nadmiar tkanki tłuszczowej odkłada się w okolicy talii. 

Otyłość brzuszna wiąże się z otłuszczeniem narządów wewnętrznych, co zwiększa ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2, chorób układu krążenia i nowotworów. Tkanka tłuszczowa zwykle wynika z nieprawidłowo zbilansowanej diety, ale może być też spowodowana zaburzeniami hormonalnymi i predyspozycjami genetycznymi. Aby się jej pozbyć, wprowadź zdrowe nawyki żywieniowe i zwiększ poziom aktywności fizycznej. Zrezygnuj z picia alkoholu, ogranicz spożycie cukru i tłuszczu, a także zadbaj o regularność posiłków. 

Z kolei o otyłości gynoidalnej (zwanej również otyłością typu gruszka) mówimy wtedy, gdy wskaźnik WHR wynosi poniżej 0,8 u kobiet, a mniej niż 0,9 u mężczyzn. Tkanka tłuszczowa gromadzi się w okolicy bioder, ud i pośladków. 

Podsumowując, kawa jest dozwolona podczas redukcji masy ciała, pod warunkiem że nie będziesz przekraczać dopuszczalnej jej dawki. W ten sposób pobudzisz przemianę materii, wesprzesz trawienie tłuszczów i zmniejszysz apetyt. Aby jednak przyniosła zamierzony efekt, połącz ją ze zbilansowaną dietą i regularną aktywnością fizyczną. Należy zaznaczyć, że kawa nie na wszystkich działa tak samo, dlatego bacznie obserwuj reakcję organizmu.

Źródła